Spesifikke språkvansker
Betegnelsen språkvansker brukes når barnet har problemer med å snakke, bli forstått eller forstå språk, eller når barnet ikke følger det vanlige mønsteret i språkutvikling.
Språkvansker regnes ofte blant de vansker som opptrer hyppigst i førskolealder. Ca 10 – 15 % av alle barn har forsinket språkutvikling eller språkvansker i tidlig alder. Når språkvansken er hovedvansken, kalles det gjerne spesifikke språkvansker (3-7 %).
Vi deler vanligvis spesifikke språkvansker inn i følgende undergrupper:
- Ekspressive vansker / vansker med talespråket
- Kombinasjon av ekspressive og reseptive vansker / vansker med talespråket og forståelsesvansker
- Fonologiske vansker / vansker med språklydsystemet
Viktige kjennetegn ved ekspressive vansker:
- Skårer markant lavere på ekspressive språktester enn forventet i for hold til ikke-verbal intelligens og resultater på reseptive tester
- begrenset aktivt ordforråd
- problemer med språklydsystemet
- problemer med grammatikk
- problemer med å produsere lange og komplekse setninger
- ordletingsvansker
- semantiske/innholdsmessige forvekslinger
Viktige kjennetegn ved ekspressive og reseptive vansker i kombinasjon
- Skårer betydelig lavere på reseptive språkprøver enn forventet ifht ikke-verbal intelligens og alder
- I tillegg til ekspressive vansker fremkommer problemer med å forstå ord og setninger og relasjoner knyttet til kommunikasjon og verbalspråket
Viktige kjennetegn ved fonologiske vansker - God språkforståelse
- Godt ordforråd
- Bruker språket aktivt og godt i samspill
- Vansker med å tilegne seg og bruke språklydsystemet
- Vansker med språklydkontraster/språklydkombinasjoner?
- Barnet har mer fokus på språkets innhold enn språkets formside